duminică, februarie 20

Brancushi


Ieri fu ziua lu' Brancusi. E sigur pontul, a aparut pe logo-u' google deci stim ca-i adevarat. 

Mie-mi place Brancusi.


Gasindu-ma-n urbea asta de tip "Bucuresti la cub" numita Pari', m-am hotarat sa ma duc sa vad reproducerea de atelier ce i-au facut ashtia. Dar ieri a plouat. Deci n-am ajuns decat azi.

Arata totu' foarte bine si a fost placut. E realizat chiar cu continutu' celor patru ateliere di Paris pe care omu' le-a dat statului francez.

Nu-mi place deloc sa-mi spuna nimeni cine-i cel mai mare artist/poet/istoric/etc. Nu-mi place ca se repeta mantric chestiile astea despre unul sau altul din fiecare domeniu si ca in scoala iti e dat pe tava cine e cal mai bun artist de un tip sau altul. Dar Brancusi imi place:

Ciudatu' Infinitului
O data - omu' asta a tras tare, a stiut ce-a vrut, a stiut ce vedea in capul lui, si i-a facut si pe altii sa vada. Nu s-a lasat instalat intr-o clasa sociala si o viata anume, ci si-a facut-o singur.

A doua oara - omu', desi numit precursor de modernism, s-a apropiat (atat de mult mai mult decat nenumaratii din floarea cea vestita ce au venit mai apoi) de ce vrea sa fie si ar trebui sa fie modernismu' . He really got it.

A treia oara, nu a avut fitze, nu s-a crezut mai grozav decat era si nu a lasat arta sa fie despre altceva inafara de idee, indiferent cat ii era influentata creatia de un fond national sau altul, de o societate sau alta. A stiut sa fie boem cu gust, a stiut sa fie ascet pentru arta lui. Kudos.

Ce m-a marcat cel mai tare era ce are scris in cateva locuri din guest-book-ul de la intrarea in reproducerea asta de atelier. Parafrazez: "Ce bine ca francezii au stiut ce sa faca cu un geniu roman! -X", "Ce bine ca ati aratat valoarea Romaneasca in afara!" si "Multumim ca ati aratat ca Romania are de ce sa fie mandra. -Y din Brasov"

Eu am lasat, simplu, intre inscriera unui korean si a unui francez: "Multumesc pt. ce ai creat, nu pt. ca ai fost roman. -Dave de Bucharest"

3 comentarii: